Η UNESCO καλεί με επίσημη απόφασή της το Ηνωμένο Βασίλειο να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Η UNESCO καλεί με επίσημη απόφασή της το Ηνωμένο Βασίλειο να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Απόφαση, με την οποία καλεί επιτακτικά τη βρετανική πλευρά να αναθεωρήσει τη στάση της σχετικά με την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, που, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, τα διεκδικεί νόμιμα, εξέδωσε η UNESCO μετά την ολοκλήρωση της 22ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που ψηφίζει ομόφωνα ένα σχετικό κείμενο με την μορφή απόφασης η οποία αφορά συγκεκριμένα στην ξεκάθαρη στήριξη του αγώνα της ελληνικής πλευρά για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών.

Το συγκεκριμένο ζήτημα εντάσσεται σταθερά στην ατζέντα της UNESCO ως σύσταση από το 1984, όταν τέθηκε για πρώτη φορά από τη Μελίνα Μερκούρη. Δεν είχε ωστόσο υπάρξει στο παρελθόν απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής που να εντοπίζει αυστηρά στο συγκεκριμένο θέμα το οποίο θέτει πλέον ως διακυβερνητικό και να καλεί το Ηνωμένο Βασίλειο να αναθεωρήσει εκφράζοντας, με αυτόν τον τρόπο, την δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι η επίλυση του ζητήματος εκκρεμεί εδώ και τόσα χρόνια.

Παράλληλα, στο κείμενο της απόφασης εκφράζεται η ανησυχία της Επιτροπής για το γεγονός ότι η Duveen Gallery, στο Βρετανικό Μουσείο, όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, είναι κλειστή για το κοινό, εξαιτίας των επιβεβλημένων εργασιών αποκατάστασης των φθορών της.

«Στην 22η Σύνοδο, η οποία ολοκληρώθηκε, χθες το βράδυ, η Ελλάδα πέτυχε παράλληλα με την έκδοση της Σύστασης -στην οποία γίνεται αναφορά στις κακές συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο- την έκδοση, για πρώτη φορά, Απόφασης της Διακυβερνητικής Επιτροπής που αφορά ειδικά στο θέμα της επιστροφής των Παρθενωνείων Γλυπτών. Η Επιτροπή καλεί επιτακτικά το Ηνωμένο Βασίλειο να αναθεωρήσει την στάση του και να συνομιλήσει με την Ελλάδα, αναγνωρίζοντας ότι το θέμα έχει διακυβερνητικό χαρακτήρα -σε αντίθεση με τα όσα υποστηρίζει η βρετανική πλευρά ότι η υπόθεση αφορά στο Βρετανικό Μουσείο- και κυρίως ότι η Ελλάδα διεκδικεί δικαίως και νομίμως την Επιστροφή των Γλυπτών στη γενέθλια γη. Και τα δύο κείμενα, της Σύστασης και της Απόφασης, αποτελούν μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη στην καθ´ όλα νόμιμη διεκδίκηση της χώρας μας» δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και πρόσθεσε: «Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τα μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας, όπως και της Μόνιμης Αντιπροσωπείας μας στην UNESCO, που με ιδιαίτερη αφοσίωση στον στόχο της οριστικής επιστροφής των Γλυπτών, εργάστηκαν συστηματικά και πέτυχαν το συγκεκριμένο εξαιρετικά θετικό αποτέλεσμα».

 Πέρσι τον Σεπτέμβριο το Βρετανικό Μουσείο είχε δηλώσει επισήμως πως δεν σκοπεύει να επιστρέψει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα μετά και την προειδοποίηση του Βρετανού υπουργού Πολιτισμού  Όλιβερ Ντόουτεν ότι μπορεί να διακοπεί η κρατική χρηματοδότηση που λαμβάνει: «Το Βρετανικό Μουσείο δεν έχει καμία πρόθεση να αφαιρέσει από τις προθήκες αντικείμενα για τα οποία υπάρχει διαμάχη. Αντίθετα θα προσπαθήσει να τα βάλει σε καλύτερο πλαίσιο ή να τα ερμηνεύσει εκ νέου με τρόπο που θα επιτρέψει στο κοινό να ενημερωθεί για την ολότητά τους» ήταν η απάντηση που έδωσε η διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου επί του θέματος.

«Στο Μουσείο της Ακρόπολης, υπό τον αττικό ουρανό και με το φως της Αθήνας, είναι η ώρα πια, τα Γλυπτά να επανενωθούν με αυτά τα οποία ήδη εκτίθενται με υποδειγματικό τρόπο», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, στον τηλεοπτικό σταθμό TV100, σχετικά με τη Σύσταση και Απόφαση της 22ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

«Η Διακυβερνητική Επιτροπή της UNESCO για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσής τους έλαβε προχτές μια σημαντική απόφαση για την Ελλάδα όσον αφορά την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στη γενέθλια γη», δήλωσε η υπουργός, τονίζοντας ότι «η UNESCO αυτή τη φορά θεωρεί ότι το ζήτημα είναι διακρατικό, απασχολεί δηλαδή τα δυο κράτη, τις δυο κυβερνήσεις, και δεν είναι θέμα το οποίο αφορά το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης, μία θέση την οποία υποστηρίζει παγίως η βρετανική πλευρά».

 

 

Share this post