Ποιος θα χαλιναγωγήσει το μονοπώλιο των καυσίμων;
Το κόστος των καυσίμων τον τελευταίο χρόνο παρά τις τρεις περιόδους σημαντικής μείωσης διεθνώς, όχι μόνο δεν μειώθηκε στην Κύπρο αλλά είχαμε και αλλεπάλληλες αυξήσεις.
“Κατ’ αρχή να εξηγήσουμε γιατί από ολιγοπώλιο το ονομάζουμε μονοπώλιο. Είναι βέβαια γνωστή η καταδίκη του 2009 από την Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ), που το είχε ονομάσει ως τέτοιο. Επιπρόσθετα η όλη λειτουργία των γνωστών εταιρειών εισαγωγής και διάθεσης καυσίμων στην Κύπρο, το τελευταίο διάστημα είναι απόλυτα μονοπωλιακή”, αναφέρει σε ανακοίνωση της η Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής.
Στην ανακοίνωση σημειώνονται και τα ακόλουθα:
“Αυτό αφού φαίνεται ότι, μάλιστα και με τη σιωπηρή ανοχή του αρμόδιου για τα καύσιμα Υπουργείου, αποφάσισαν να φορτώσουν στους ώμους των καταναλωτών το κόστος της μεταφοράς των δεξαμενών τους από τη Λάρνακα στο Βασιλικό. Αυτό δεν το λέμε αυθαίρετα, αλλά μας το έχουν πει και εμάς αλλά και σε πολλούς δημοσιογράφους που ρώτησαν γιατί οι τιμές των καυσίμων δεν κατεβαίνουν. Η πράξη αυτή είναι αδόκιμη και παραβιάζει κάθε Οικονομική Αρχή αλλά και τους Κανόνες Ανταγωνισμού της ΕΕ, καθότι το κόστος μεταφοράς, αποτελεί επενδυτικό κόστος και θα έπρεπε να αποσβεστεί πάνω σε μακροχρόνια βάση και όχι να μεταφέρεται απευθείας πάνω στο κόστος του λίτρου του καυσίμου. Αυτό δεν είναι έμμεση φορολογία;
Ναι το κόστος των καυσίμων τον τελευταίο χρόνο παρά τις τρεις περιόδους σημαντικής μείωσης διεθνώς, όχι μόνο δεν μειώθηκε στην Κύπρο αλλά είχαμε και αλλεπάλληλες αυξήσεις. Αρχές του χρόνου τα καύσιμα είχαν σχεδόν χάσει τη μισή τους αξία. Στην Κύπρο καθόλου. Με τις πρώτες αυξήσεις όλες οι εταιρείες άρχισαν να προσθέτουν πάνω στις ήδη απαράδεχτα ψηλές τιμές νέες αυξήσεις. Το τελευταίο διάστημα είχαμε διεθνώς νέες μειώσεις ενώ στην Κύπρο καθόλου. Τώρα εδώ και 10 μέρες περίπου από $78, οι τιμές έπεσαν στα $70. Εδώ, όχι μόνο δεν είδαμε μειώσεις αλλά κάποιοι μάλιστα πρόσθεσαν και νέες αυξήσεις.
Τώρα γιατί να μην πιστέψουμε αυτά που διαδίδονται και συζητούνται και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, ότι δηλαδή πέρα από το κόστος λόγω μεταφοράς των δεξαμενών, οι εταιρείες κρατούν, με την ανοχή ίσως του κράτους, τις τιμές ψηλά σε μια προσπάθεια όχι μόνο να ανακτήσουν τις απώλειες τους λόγω της μείωσης των πωλήσεων ένεκα της πανδημίας, αλλά ακόμα και των απωλειών εξαιτίας του ό,τι αρκετοί καταναλωτές, μη αντέχοντας πλέων αλλά και μη ανεχόμενοι την αδικία και την εκμετάλλευση, καταφεύγουν στα κατεχόμενα όπου πληρώνουν τα μισά λεφτά για καύσιμα.
Εμείς ζητούμε επιτέλους διαφάνεια και τη πλήρη αλήθεια από τους αρμόδιους και εξηγήσεις για το τι ακριβώς και πώς κάποιοι επιτρέπεται να λειτουργούν με τέτοια αυθαιρεσία σε βάρος του έτσι κι αλλιώς βαριά φορολογούμενου για τα καύσιμα καταναλωτή και των επιχειρήσεων που ανεβάζουν και τις τιμές των προϊόντων τους, με επιπρόσθετη ζημιά επίσης για τους καταναλωτές.
Ζητούμε τέλος από την ΕΠΑ να αναλάβει δράση και να αποκαταστήσει τους Κανόνες Ανταγωνισμού ενός υποτίθεται ευρωπαϊκού κράτους”.