Εκκλησία Ουκρανίας: Κατοχυρωμένη νομικά η μετάβαση των ενοριών στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία
Οι δύο υπέροχες εικόνες στο νέο Συνοδικό Μέγαρο της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας
Του Κώστα Ονισένκο*
Οι κατηγορίες που εξαπολύει το Πατριαρχείο Μόσχας κατά της Εκκλησίας της Ουκρανίας για δήθεν αρπαγές ναών από τους εκπροσώπους της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας είναι εντελώς αβάσιμες, γεγονός που αποδεικνύεται όχι μόνο νομικά αλλά και με δικαστική απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Ουκρανίας.
Αυτό αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου της Ουκρανικής Εκκλησίας.
Στις 6 Απριλίου εκδικάστηκε σε ανώτατο επίπεδο η πρώτη από τις περίπου 100 δικαστικές υποθέσεις, στις οποίες το Πατριαρχείο Μόσχας στρέφεται κατά της Ουκρανικής Εκκλησίας για υποθέσεις “μεταβάσεων” ενοριών προς την Τοπική Αυτοκέφαλη Εκκλησία.
Στην ανακοίνωση της Ουκρανικής Εκκλησίας τονίζεται ότι δεν μπορεί να γίνεται λόγος για δήθεν αρπαγή ναών της Ρωσικής Εκκλησίας καθώς βάση την ουκρανική νομοθεσία, οι ναοί δεν ανήκουν στην Εκκλησία αλλά στην κάθε ενορία ξεχωριστά.
Η απόφαση να περάσουν στην Εκκλησία της Ουκρανίας, ανήκει στις ενορίες και λαμβάνεται έπειτα από γενική συνέλευση των ενοριτών.
Η δυνατότητα μετάβασης αυτή μάλιστα επιβεβαιώθηκε από την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Ουκρανίας, που ελήφθη στις 6 Απριλίου.
Ταυτόχρονα, οι παρεμβάσεις που κάνουν οι “μειοψηφίες” που υποστηρίζουν την παραμονή στη Ρωσική Εκκλησία, αντιτίθενται στην ουκρανική νομοθεσία.
Τα συγκεκριμένα άτομα αρνούνται ακόμα και τη δυνατότητα που τους παρέχει η Ουκρανική Εκκλησία προκειμένου, με στόχο τη διασφάλιση της ειρήνης, να τελούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα στους ίδιους χώρους σε διαφορετικό χρόνο.
Η Ουκρανική εκκλησία καλεί τις κεφαλές του Πατριαρχείου Μόσχας σε παραγωγικό διάλογο και σε αναγνώριση του Τόμου Αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
Στο μεταξύ, δύο εξαιρετικής τέχνης εικόνες κοσμούν τους τοίχους του νέου Συνοδικού Μεγάρου της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, όπου στο εξής θα συνέρχεται η Ιερά Σύνοδος υπό το Μακαριώτατο Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας , Επιφάνιο.
Πρόκειται αφενός για μία εικόνα του Δεσπότη Χριστού με την επιγραφή στο Ιερό Ευαγγέλιο: “ἐγώ εἰμι ἡ ἄμπελος, ὑμεῖς τὰ κλήματα. ὁ μένων ἐν ἐμοὶ κἀγὼ ἐν αὐτῷ, οὗτος φέρει καρπὸν πολύν, ὅτι χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν” (Ιω 15:5).
Και αφετέρου για μία σύνθεση με κορυφαίες ιερές προσωπικότητες που έχουν σημαδέψει την ιστορική Εκκλησία του Κιέβου. Από αριστερά προς τα δεξιά με τη σειρά αναπαριστώνται οι: Πρίγκηπας Βολοντίμιρ ο Μέγας, Γιαροσλάβ ο Σοφός, Ιλαρίων Μητροπολίτης Κιέβου, Απόστολος Ανδρέας, Πέτρο Μογίλα Μητροπολίτης Κιέβου, Πέτρο Καλνισέφσκι (ο τελευταίος Χατμάνος του Ζαποριζιακού Σιτς), Πρίγκηπας Κονστάντι Βάσιλ Οστρόγκσκι (κρατώντας την πρώτη Αγία Γραφή τυπωμένη στα σλαβονικά).
Οι αγιογράφοι των εξαιρετικών αυτών εικόνων είναι ο Γκριγκόροφ Βίκτορ Φεντόροβιτς και ο υιός του Γκριγκόροφ Αλεξέι Βικτόροβιτς.